Impacte Covid-19 en el DEL

Bon dia companyes i companys! Espero que estigueu tots/es bé!

Obro aquest fil al fòrum de la comunitat per recollir totes les reflexions, comentaris i idees que vulgueu aportar sobre què ens tocarà reforçar i incorporar als observatoris socioeconòmics locals quan tornem a la normalitat. Segurament això voldrà dir adaptar els plans de treball i productes que ja feu, perquè les prioritats evidentment han variat.

De ben segur que si ja érem necessaris i útils fins ara, a partir d’ara encara ho serem més!

Sense l’ànim de ser exhaustiu i sabent que la majoria de vosaltres ja ho feu, apunto algunes de les tasques que segurament s’hauran de reforçar:

-Mesurar i monitoritzar l’impacte de la pandèmia sobre les economies locals: Mercat de treball (atur, contractació, afiliació a la SS en tots els règims, ERTOS, EROS, etc.); Teixit productiu i estructura empresarial (centres de cotització, registre mercantil, economia social i solidària, tercer sector, censos empresarials, etc.); Impacte en el turisme; Impacte en la renda i augment de la desigualtat i la pobresa; Augment i cobertura de les prestacions per desocupació; Augment i cobertura dels serveis i prestacions socials; Impacte en el mercat de l’habitatge, Impacte en la salut; Impacte en l’educació, etc.

-Mesurar l’impacte de tots aquests àmbits entre els col·lectius més sensibles (dones, joves, majors de 45 anys, immigrants).

Tasques noves:

-Mesurar la destrucció d’ocupació actual i el risc de destrucció futura en cadascuna de les activitats i ocupacions (empreses i llocs de treball afectats). Especialment l’impacte en els sectors productius més rellevants de cada economia local.

Aquesta entenc que serà una de les preguntes clau que haurem de donar resposta de manera permanent en el futur immediat.

-Aportar coneixement per redefinir línies estratègiques/accions dels plans estratègics, plans directors, etc. vigents. De ben segur, variaran les prioritats de molts d’aquests plans.

-Aportar coneixement per fonamentar les diferents mesures de xoc que de ben segur s’implantaran a escala local.

El que us proposo és el següent:

-Compartiu en aquest fòrum tot allò que creieu que hem de fer a partir d’ara o que farem en un futur immediat. Qualsevol aportació és benvinguda!

-Compartiu en aquest fòrum articles i estudis que creieu seguin d’interès.

-Un cop tornats als llocs de treball farem una reunió extraordinària per consensuar possibles grups de treball i línies de treball compartides.

Darrera resposta: Alícia Consegal i Coderch 18/12/2020 - 07:46
2
Etiquetes:
Covid-19, coronovirus
1
Temes:
General

220 comentaris

Reverté, Gerard

Hola Violeta, només han publicat dos cops les dades d'ERTO a nivell municipal: una amb dades de l'últim dia d'abril, i la segona amb dades de l'últim dia de maig. A nivell municipal no pots veure l'evolució dia a dia, com al conjunt de Catalunya, dels ERTO.

Sobre lo del Banc de Sabadell, no hi ha cap històric. El veus és el que hi ha. Segurament tindran un script que els hi automatitza la recollida de les dades dels TPV, els hi ha l'anàlisi i la publicació cada dia.

Piqué, Violeta

Gràcies Gerard, això havia vist, era per si se m'escapava quelcom... veig que en totes les dades que estan publicant hi ha bastant desordre i per mi manquen "repositoris" on poder consultar els històrics... has d'anar "caçant al vol"...és la era de la inmediatesa suposo... Merci per l'ajuda! :)

Canals, Pep

Amigues i amics,

M'ha agradat molt veure-us! I sobretot escoltar i compartir com ens hem adaptat a la situació, què fem de nou i com ho fem (i farem).

...i també l'aparició espontània de filles i fills!

Au, a cuidar-se!

Fernàndez Vidal, Josep

Bon dia,

Lamento no haver pogut participar a la reunió i espero que esteu tots bé.

Us volia demanar ajuda, entenc que de les dades de l'INSS, el númerod'autònoms inclou els autònoms societaris i els no societaris, i voldria conèixer quants autònoms no societaris hi ha a Badalona. Hi ha alguna forma de saber-ho?

En cas contrari hi ha algunas dada general de Catalunya per poder estimar el número d'autònoms no societaris al meu municipi segons aquest percentatge?

Gràcies i fins aviat

Fernàndez Vidal, Josep

Bon dia,

Lamento no haver pogut participar a la reunió i espero que esteu tots bé.

Us volia demanar ajuda, entenc que de les dades de l'INSS, el númerod'autònoms inclou els autònoms societaris i els no societaris, i voldria conèixer quants autònoms no societaris hi ha a Badalona. Hi ha alguna forma de saber-ho?

En cas contrari hi ha algunas dada general de Catalunya per poder estimar el número d'autònoms no societaris al meu municipi segons aquest percentatge?

Gràcies i fins aviat

Piqué, Violeta

Companys, justament he hagut de marxar sense acomiadar-me per atendre una "situació" dels fills... en tinc un de 3 i un de 4... O_o

 Encantada d'haver-vos vist i de formar part de la xarxa. Salut!!

Piqué, Violeta

Hola companyes, de nou necessito ajuda. Adjunto una imatge amb una esquema (cutre) de la distribució de la població de VNG en relació a l'activitat (absoluts i en base a 10 persones). Per a l'informe de xoc Covid que estem fent vull fer una intro per situar al lector, d'aquí això.

Fins ara, quan havíem de fer un gràfic esteticament bonic ho feina jo mateixa amb el photoshop (feinada hand-made) però sé que ara hi ha múltiples eines potents per a fer gràfics originals (de les quals en desconec les característiques).

Vul fer dos gràfics/gràfiques:

(1) la distribució de la població en nombres absoluts. 

(2) la distribució de les 10 persones amb forma humana: Amb l'excel no ho puc fer perquè no se m'instal·la el complent "People Graph".

Quina/quines em recomaneu en aquest cas? Veig que moltes feu servir infogram i que te molt potencial pel que vull fer.

Moltes gràcies!!!!!

Maynou, Núria

Hola! Bon dia! si, jo també et diria l'infogram...jo fa relativament poc que m'he reincorporat a la Xarxa Observatoris i fan servir o es disposen de moltes eines però l'infogram és prou fàcil de fer servir (com a mínim la part que jo sé fer) i gratuït...

Consegal i Coderch, Alícia

Bon dia.

Penso que l'infogram és una bona opció pel que vols fer.

T'has de donar d'alta. Amb la versió gratuïta tens les infografies limitades (no sé si a 5) i també la seva extensió de pàgines. Algunes solucions no les podràs utilitzar però aquestes que dius, en prinicipi, sí.

Alícia.

Piqué, Violeta

D'acord, gràcies Núria i Alícia per les vostres respostes!! 

Fins d'aquí una estoneta.

Canals, Pep

Companyes i companys,

Aneu compartint en aquest fil, sisplau, tot allò que esteu fent per mesurar l'impacte de la crisi de la Covid-19 al vostre territori: apartats nous creats ad-hoc als vostres webs, productes nous o reformulats, infografies, estudis, quadres de comandament, seguiment dels plans de reconstrucció/reactivació, etc. És a dir, tot allò que heu començat a fer des del 13 de març arran de la crisi.

Obtindrem una panoràmica de la producció "COVID-19" de la XODEL i, al mateix temps, servirà per a que veieu què fan els/les companys/es.

El més que ve penjaré l'esborrany del Catàleg de productes i serveis de la XODEL del 2020. Llavors també podreu fer les modificacions que considereu a la vostra fitxa abans de donar-la com a definitiva i publicar-la.

Gabriel, Anna

Des del Moianès i conjuntament amb l'empresa Activa Propect estem treballant en uns informes interactius sobre l'impacte econòmic i social de la Covid-19 al Moianès i a Catalunya. Els trobareu en el segünet enllaç de la nostra web: https://ccmoianes.webmunicipal.diba.cat/actualitat/impacte-economic-i-social-de-la-covid-19-al-moianes-i-catalunya/

També hem anat fent fulls OEM més senzills amb seguiment i actualització dels ertos, contractació, atur, ... que els trobareu a: http://ccmoianes.webmunicipal.diba.cat/actualitat/dades-comarca/

Ens veiem el 2 de juny

Reverté, Gerard

Hola, des de Mataró estem preparant un observatori de la crisi del Covid-19. Us adjunto un enllaç a la infografia que hem fet: https://infogram.com/observatori-covid-19-mataro-1h8n6md35dkj6xo?live

Maynou, Núria

Bon dia i si, felicitats, Gerard, la infografia està molt bé i la proposta d'Observatori Covid també.

Perfecte fer trobada virtual!

López Ordovás, Sergio

Gerard!! molt bona feina!!

Felicitats!

Pardo Grau, Carlos

Genial síntesi de fonts d'informació, Gerard !!!

Aprofito: la font d'estesdondeestes no he fet difusió interna perquè veig dades de Barberà no coherents amb el context actual. He mirat un altre municipi dels grans i tampoc. Percentatges del 90% o més del 100% en activitats que han estat tancades. No sé si ho heu comprovat altres.

Salut,

Carlos

Reverté, Gerard

Hola a tothom, primer que res moltes gràcies per les felicitacions. Només volia compartir amb vosaltres la infografia per si algú de vosaltres en pot treure alguna idea o alguna font de dades que no coneixieu. 

Carlos, et soc sincer, no m'he mirat les dades de "estesdondeestes", només he passat les dades de la web a la infografia sense mirar-me si eren o no "lògiques", no tenia temps. Jo no era partidari de posar-ho (de fet a les versions inicials no sortia), perquè tinc la sensació que el Banc de Sabadell té una baixa quota de mercat en els TPV, i no sabia si representaria bé el comerç de Mataró. Però "donde manda patrón no manda marinero", així que vaig posar haver de posar una pàgina a la infografia amb aquesta informació

Consegal i Coderch, Alícia

Bon dia, Carlos.

Entenc que parles de la informació de mobilitat de l'INE. 

Jo també ho vaig estar mirant quan (no recordo qui) va passar l'enllaç i també em grinyolava força: percentatges molt elevats en ple confinament total obligatori. Potser els observatoris que l'han difós ens poden explicar perquè no els grinyola.

Bona setmana a tothom.

Alícia

Reverté, Gerard

Hola Alícia, a mi les dades de mobilitat no em grinyolen. Tampoc crec que l'important sigui si és mou un 10% o un 20% de la població, si no la davallada respecte una setmana normal. És a dir, la idea, que "reduint" el contacte de les persones, per tant reduint la mobilitat, s'ha reduït la taxa de contagis (R0).

Pardo Grau, Carlos

Bon dia, Alícia,

No, parlo de l'eina de @BancSabadell per consultar dades consum per municipi "estardondeestes" que envià en Carles Pastor ja fa dies.

En relació a la les dades de mobilitat de l'INE no hi vaig trobar res estrany en primera instància. Ara ens les tornarem a mirar conforme retorna l'activitat. Si veiem quelcom que grinyola t'ho dic i compartim.

Salut,

Carlos

López Ordovás, Sergio

Bona tarda,

Perdoneu que vaig una mica tard en tot... i fins ara no m'he pogut mirar detingudament això del Banc Sabadell. Carlos, a mi em venen un parell d'hipòtesi:

1) El fet de no poder moure's molt lluny del domicili propicia el comerç de proximitat (no hi ha compres a prop de la feina o de tornada de la feina, o a grans centres comercials)

2) La promoció del pagament en tarjeta i, per tant, l'oligatorietat del registre del mateix. Potser estàs en lo cert i no s'ha donat major volum de venda, però al fer-se més pagaments que passen pel TPV la comparativa surt favorable (l'efectiu acostuma a anar al calaix B en el petit comerç i per tant no queda registre...).

A SCG sí hi ha algún sector que no em quadra (Salud-Belleza, sobretot), però si aplico aquest principi... i pensem que en aquest sector concretament hi havia molta demanda esperant l'activació... Bé, són hipòtesi...

Salutacions!

Muñoz Torrent, Xavier

Hola Sergio,

A les teves qüestions:

1) Efectivament, en principi, la baixa mobilitat fa que compris prop de casa; per tant, és lògic pensar que hi hagi un augment de les freqüències i que també augmenti la facturació en aquell tram de comerç. Hipòtesi acceptada, doncs.

2) Jo estic pagant únicament amb targeta, fet que no era tan freqüent abans del confinament. Em sembla que, per qui en disposa (no tothom té targetes de crèdit) també deu ser el majoritàriament el mateix. Per tant, el volum de transaccions per TPV també haurà augmentat (i, a més, crec que aquesta pràctica, a partir d'ara serà molt més generalitzada). Les caixes B es redueixen i augmenta, per tant, el registre dels actes de compra/venda. Si disposessim de les bases de dades podríem arribar a saber (com ja ho vam intuir-ho quan estàvem tractant de fer-nos amb les dades del BBVA ara fa uns anys) amb molta exactitud quin és el volum real d'ingressos per eix comercial, per tipologia de comerç o per sector comercial, fins i tot per sexe o edat dels compradors. També, doncs, hipòtesi acceptada.

Sobre els diferents mercats locals, les dades del BS són força significatives (perquè curiosament aquesta etitat està força desplegada entre el comerç de proximitat), però també dependrà de la seva quota de mercat local, dada que no et donen. A Terrassa, si no recordo malament, la quota de mercat del BBVA en transaccions era com del doble respecte dels altres municipis de la xarxa Perfil de la Ciutat, la qual cosa la mostra que es podia obtenir seria molt més fina, molt més representativa que la que ens ofereix ara el BS... Amb tot, aprofitem el què ens brinden!

Salut company! Xavier

López Ordovás, Sergio

Exacte Xavier, el tema de la representativitat és el que és més dubtós, ja que no s'indica quina és l'implantació del BS a cada territori.

Sobre les altres qüestions... són només hipòtesi... pero que em van semblar que tenien certa lògica, que veig que comparteixes amb mí.

Salut!

Ortega Rivera, Enrique

Gerard, molt bona feina! M'agrada molt el disseny i la síntesi de continguts

Piqué, Violeta

Em sumo a les felicitacions!! Molt bona infografia i, sobretot, per que pogueu tirar endavant aquest projecte!!

Triay, Roser

Enhorabona Gerard! M'ha semblat molt bona síntesis. A més a nivell de format, d'aquesta manera guanya moltíssim. Em sembla bona iniciativa la del Roger, de fer una trobada virtual el juny per intercanviar impressions, informació i idees. 

Roca, Roger

Molt interessant Gerard, bona feina!

Pep, potser podríem fer de forma virtual la reunió del mes de juny ...

Salut!

López, Lucía

m'hi sumo a la proposta!
 

Álamo, Sandra

Molt bona feina, Gerard! Infografia molt completa. M'agrada molt el disseny ;)

Consegal i Coderch, Alícia

Fantàstica aquesta infografia!!!

Enhorabona!

Ànims a tots!

López, Lucía

molt bona infografia, felicitats

salutacions a tots, us trobo a faltar...

Muñoz Torrent, Xavier

Està molt bé Gerard. Prenem bona nota. Xavier

Canals, Pep

Gerard, ja t'ho he dit abans. Està molt bé aquesta presentació! Incorpores informació provinent de fonts noves, molt pertinent fer-ho per monitoritzar l'ampli ventall d'àmbits a mesurar.

Canals, Pep

Interessant estudi prospectiu de Manpower (equip del Dr. Josep Oliver) de l'impacte de la crisi COVID 19 sobre l'ocupació (edat, sexe, tipus de contracte, jornada laboral, sectors, etc.) També fa una comparativa entre la crisi actual amb les altres crisis ocupacionals dels darrers 50 anys i estableix hipòtesis sobre el temps de recuperació si el 25% dels ERTEs i dels autònoms en cessament d'activitat acaben en situació d'atur. D'obligada lectura! S'ha presentat avui.

Proyecciones de empleo en la era Post Covid-19

Algunes dades:

-Si en torno al 20-25% de personas afectadas por los ERTES pierden su empleo, no conseguiremos absorber los efectos de la crisis sanitaria hasta 2026

-El perfil de persona que ha perdido su empleo durante la crisis sanitaria es de hombre y menor de 34 años, con un -8,5% de pérdida de empleo en este grupo

-Restauración (-136.000) y Construcción (-130.000), son los sectores más afectados si miramos el régimen de afiliados a la Seguridad Social

-Entre febrero y abril, la afiliación con contrato temporal ha caído un -14,7%, mientras que la de los contratos indefinidos ha sido del –1,1%

-Se prevé una pérdida media en el conjunto de 2020 cercana al 8% del empleo, 1,5 millones de empleos

-A finales de abril, sumando las pérdidas de empleo a los 4 millones de ocupados incluidos en ERTES y los 1,2 millones de autónomos que han solicitado prestación por cese de actividad, el impacto de la COVID-19 sobre la ocupación se situaría en 6,7 millones

Piqué, Violeta

Hola companyes, sóc la Violeta Piqué, sociòloga i tècnica del Pla Local d'Inclusió Social de Vilanova i la Geltrú. Sóc nova al grup i a l'ambit, fins ara només exploravem dades relacionades directament amb la vulnerabilitat social. Estem fent un petit estudi de l'impacte socioeconòmic del Covid a la nostra ciutat i comarca, així que estem explorant indicadors que no havíem tocat mai. L'activitat econòmica, per altra banda, també ha passat a formar part de la zona vulnerable de la societat...

En aquest sentit, tinc un dubte que potser podeu ajudar-me a solucionar. No trobo enlloc dades municipals de treballadors en alta per ocupacions (no per sector d'activitat). Ho vull explorar per calcular la nostra Taxa de teletreball potencial. Segur que la resposta és fàcil, però no ho trobo!! Gràcies per avançat!!

Canals, Pep

Hola Violeta i resta de companys/es,

Adjunto la sèrie de l'EPA de la província de Barcelona del 1T 2005 al 1T 2020. Pel que fa al que demanes, en aquest arxiu hi trobaràs la població ocupada per tipus d'ocupació i sexe (desagregació en 9 categories, Taula 10). Per a major desagragació caldria poder analitzar les microdades, com indiva el Gerard.

Piqué, Violeta

Moltes gràcies! Des de l'Ajuntament no tenim la capacitat per analitzar microdades...de moment. Així que hauré de rumiar alguna altra manera de calcular la taxa de teletreball potencial que tenim a la comarca. És un plaer poder estar entre gent que domina el tema! 

Reverté, Gerard

Hola Violeta, benvinguda a la XODEL. Sento haver de dir-te que malauradament la dada que demanes no està disponible a nivell municipal o comarcal. Potser a nivell provincial, si explotes l'EPA a través de les microdades, ho podràs trobar.

És una dada que ens agradaria tenir, però que de moment no està disponible.

Piqué, Violeta

Oh vaja, moltes gràcies per la resposta doncs!! :)

Pastor, Carles

Us passo enllaç a eina de @BancSabadell per consultar dades consum per municipi

https://estardondeestes.com/movi/es/pulso

Piqué, Violeta

Hola, veig que només estan disponibles dades dels darrers 7 o 30 dies... sabeu si hi ha manera d'aconseguir les dades anteriors? Les vaig consultar però no les vaig capturar i ara no les tinc... :(

MErci!!!

Muñoz Torrent, Xavier

Molt interessant aquest motor de dades! Merci, Xavier

(Se suposa que es tracta de les transaccions registrades amb el BSabadell, la base serà més representativa en aquells municipis amb més representació de l'entitat entre els establiments comercials)

Canals, Pep

Xavier,

És de l'estil d'informació que els companys/es del Perfil vau demanar a BBVA Data & Analytics fa uns anys (i que era impagable). Amb l'análisi del big data de TPVs i targetes del grup obtens patrons de consum (a temps real), i es poden fer prediccions. Aquí és on entra a jugar la intel·ligència artificial i el machine learning del que ens va parlar en César Hernández a l'acte de celebració dels 25 anys de la XODEL.

Tot i que no et diuen la quota de mercat del grup financer, és d'esperar que sigui informació prou representativa. Si tens informació de BBVA, Santander, CaixaBank i Sabadell... ho tens tot.

Muñoz Torrent, Xavier

Sí Pep, del mateix estil. Però al final no hi vam poder tenir accés a les bases del BBVA, i no vam poder tastar una mostra com la que ens presenta el BSabadell. Les dades són força interessant i tan sols són una petita mostra d'allò què podríem tenir si hi en tinguessim accés.

També tenim el recent exemple de la utilització de les dades del rastreig de mòbils per part de l'INE, emprat per conèixer la mobilitat dels ciutadans.

D'això també es va parlar en una reunió celebrada en el marc de les sessions de l'Idescat a finals de 2016, amb motiu de la presentació del nou Sistema Integrat d'Informació Estadística (SIIE), quan el Dr. Udina va participar que aquell Institut també es plantejava treballar en un futur amb dades originàries de fonts privades. Sobre aquella reunió, en la qual hi havia també altres col.legues de la XODEL, en vaig escriure una nota al bloc del Perfil de la Ciutat, que molt probablement serà bo recordar en un debat sobre el Big Data i l'accés a les bases de dades que algunes entitats atresoren com un actiu més, quan provenen d'una activitat per a la qual han precisat d'una llicència o d'una concessió pública; i això, especialment quan altres Institut d'Estadística ja fa un temps que ho estan fent, per virtut de la signatura de convenis o simplement per la compra de les bases de dades. 

Respecte del BBVA Data & Analytics, el preu inicial del què vam parlar ràpidament es va multiplicar per 3, i certament es va tornar inassumible.

Tan sols vull accentuar que la representativitat anirà parella efectivament a la quota de mercat. Així, per exemple, segons al seu dia ens va detallar la divisió de BBVA, el nombre de transaccions d'aquella entitat a Terrassa doblava -si no recordo malament- a la de Sabadell, per tal com el pes del BBVA en aquell moment era preponderant a Terrassa, havent absorbit Unimm i amb ella els actius de l'antiga Caixa de Terrassa.

Caldria veure, per tenir idea certa de la representativitat, la quota de mercat de TPVs i targetes del BSabadell a cada municipi.

Salut! Xavier

Canals, Pep

On tenen més importància els ERTO a Catalunya?

Ahir, patronal i sindicats van signar l'acord per prorrogar i adaptar els ERTO fins al 30 de juny. En aquest article es repassa breument el seu impacte fins ara a Catalunya: distribució temporal, sectors d'activitat més afectats i distribució comarcal.

Álamo, Sandra

Bon dia,

L'Observatori del Treball ha publicat les dades d'ERTO's per municipi i secció d'activitat, no sé si ho heu vist.

Han inclòs la informació a l'excel dels expedients d'ERTO que actualitzent cada dia. 

Salut !

Pardo Grau, Carlos

Gràcies, Sandra !

Estàvem esperant tots la informació. Hem fet un article pel bloc de la Xarxa Perfil de ciutat que enllaço Incidència dels ERTOs a 30 d’abril.

Salut,

Carlos

Canals, Pep

Carlos,

Anàlisi municipal molt precisa, com també són precises i rellevants les observacions que fas sobre com interpretar les dades dels ERTOs: són sol·licituds i no expedients resolts, alguns ERTOs i afiliacions no sempre atribueixen l'empresa al mateix municipi, concatenació d'ERTOs que doblen els llocs de treball afectats, etc.

Cal tenir present totes aquestes consideracions sobre la "qualitat" de la dada, sobretot en les anàlisis municipals.

Pardo Grau, Carlos

Pep

I després això es pot agreujar quan es baixa a nivell de secció d’activitat, que ja no ho vaig incloure a l’article. Al fer-ho resultà que gairebé un de cada quatre persones afectades a Barberà del Vallès el seu ERTOs no té el codi CCAE (sense especificar), fet que no sé si s’esmena en algun moment de registre definitiu o autorització de l’ERTO.

Si més no a nivell de comarca la proporció era el 4%, que ja és rellevant. Tot i així a nivell de municipi, parlo de dimensions com el de Barberà per exemple, es poden treure graus d’incidència clarament diferents a nivell de seccions d'activitat en aquelles de certa dimensió (indústria manufacturera, comerç, hosteleria, transport,...).

Salut,

Carlos

Maynou, Núria

Bon dia 

i moltes gràcies Sandra! m'hi poso a veure la comarca....