El comerç de Sabadell és més atractiu que el de Terrassa

Ja hi som!

Un estudi de l’observatori econòmic Eixos.cat i del Col·legi d’APIs considera que el teixint comercial del centre de Sabadell és més atractiu que el de Terrassa. Tot i així, a Sabadell hi ha més locals buits...

http://www.isabadell.cat/2014/04/el-comerc-de-sabadell-es-mes-atractiu-q...

Darrera resposta: Xavier Muñoz Torrent 10/04/2014 - 14:21
1
Etiquetes:
Comerç

2 comentaris

Muñoz Torrent, Xavier

És molt discutible que l’"atractiu comercial" d’una ciutat es valori només emprant mesures relatives als preus demandats i a l’oferta de locals detectada a peu de carrer i per uns mètodes poc o gens explicitats (de fet, no hem tingut l’oportunitat encara d’accedir al text complet de l’estudi o informe al que es fa referència en els diferents articles apareguts sobre aquest tema a la premsa recent, almenys no hem encertat a trobar-lo al web de l’empresa executora ni del Col·legi d’Agents de la Propietat Immobiliària). És molt curiós que a la vegada que es diu que Sabadell té més atractiu comercial, també s’afirmi que el seu centre tingui un 15% de locals buits, mentre que el de Terrassa tan sols hi hagi un 9%... Serà per aquesta proporció de locals buits que es construeix i es fomenta una determinada percepció altament especulativa?

Més enllà de quin sigui el pes d’una i altra ciutat, segurament seria interessant al respecte disposar d’informació fidedigna sobre la rotació dels negocis o el temps mitjà en el qual un local tarda a tornar-se a ocupar (com ens consta que fan alguns observatoris de la XODEL), o, millor encara, aquella que posi de manifest la rendibilitat neta mitjana dels negocis (i, si pot ser, per subsectors). També interessaria, per arribar a conclusions que no siguin tan reduccionistes com les que es presenten en l’article, informació sobre l’afluència dels clients i el seu grau de diversitat, sobre si l’àrea comercial atén un mercat molt local o, pel contrari, atrau fins i tot clients de lluny. Un estudi comparat del mercat i de l’estructura comercial de diferents ciutats s’ha de basar en l’anàlisi de força més factors-clau, que no només els tractats en l’article.

Tanmateix, en el rerefons de titulars tan volgudament provocatius hi ha un evident interès per part dels promotors d’atiar atàviques rivalitats amb un clar afany de notorietat i lucre, i que àdhuc pot desmerèixer la credibilitat de les fonts de l’anàlisi i l’anàlisi mateixa que es fa des d'aquell portal. L'objectiu a comunicar no són les dades en si, ni una acurada reflexió dels professionals de la gestió immobiliària, sinó l'existència mateixa del portal, quintaessència del bigdata. Alguns Col.legis professionals tenen codis ètics que reprovarien els seus col.legiats per pretendre promocionar-se a costa de promoure escàndols o zitzània gratuïta entre territoris del país, i a més d’una forma tan groga. No tot s’hi val ni en la metodologia d’anàlisi estadística i territorial, ni en les formes de comunicació del periodisme de dades,... per cert, últimament tan de moda (i tan necessàri) entre aquells professionals.

Talavera, Carles